10.05.2017

Suomi 100 vuotta:

Valtameripurjehtija vie 100 ihmistä vesille

Meriseikkailija Kari ”Ruffe” Nurmi osallistuu  Suomi 100 -hankkeisiin kuuluvaan Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n ”Yhdessä vesille” -tapahtumaan  3. – 11. kesäkuuta. Ruffen kanssa Lauttasaaren vesille pääsee purjehdusta kokeilemaan sata kiinnostunutta. Tosin Ruffen vene poikkeaa suuresti luksuspurren mielikuvasta; se on lähes kolmen vuosikymmenen ikäinen ja vain yhdeksänmetrisenä veneenä valtameripurreksi kooltaan hyvin vaatimaton. Mutta kippari ja hänen tarinansa on kiehtova.

Täytettyään 20 vuotta nuori mies onnistui hankkimaan 9-metrisen purjeveneen, jolla lähti samantien pitkille matkapurjehduksille. Ensin Itämeri päästä päähän ja sen jälkeen Pohjois-Atlantille Färsaarille, jonne arvaamattomien olosuhteiden takia harvoin kukaan purjehtii.

Jo kokeneena, mutta vasta 23-vuotiaana hänestä tuli vuonna 1992 nuorin suomalainen Atlantin ylittänyt kippari ja seuraavana vuonna hän ylitti Atlantin uudelleen purjehtimalla veneensä kaverinsa kanssa takaisin Suomeen.

Viimeisin suuri purjehdusseikkailu, edelleen samalla 27 vuotta vanhalla veneellä, suuntautui Jäämerelle kohti pohjoista napajäätikköä ja mies onnistui kiertämään ensimmäisenä muoviveneellä arktisten Huippuvuorten ympäri. Jännittävällä matkalla jopa jääkarhu hyökkäsi retkikunnan kumiveneen kimppuun Huippuvuorten pohjoisrannikolla.

Ruffe tunnetaan myös erikoisista tempauksistaan luonnon puolesta. Niissä hän tuo ympäristöön ja Itämereen liittyviä epäkohtia esille. Vuonna 2015 hän purjehti kuuluisan tutkimusmatkailijan Thor Heyerdahlin Kon-Tiki-lautan mallin mukaan rakennetulla laiturilla Suomenlahden yli lisätäkseen tietoisuutta kasvavan laivaliikenteen tuomista riskeistä rakkaalle Itämerelleen.

Ruffe on purjehduksillaan osoittanut, että kaikki on mahdollista, kun vain uskoo asiaansa ja unelmiinsa. Hän haluaa myös innostaa ihmisiä veneilyn pariin mm. kirjoittamalla matkoistaan ja kuvaamalla niitä.

”Purjehdus on antanut minulle niin paljon. Sen kautta olen päässyt näkemään maailmaa, kokenut uskomattomia luontoelämyksiä ja saanut itseluottamusta. Toivon, että tämän kampanjan kautta voisin innostaa ihmisiä kivan harrastuksen pariin.”

Ruffen kohta 30 vuotta vanha vene purjehtii sekalaisin miehistöin  ”Yhdessä vesille” –tapahtumassa Lauttasaaressa. Hän vie sata kiinnostunutta kokeilemaan purjehdusta Helsingin edustalle. Ruffella  on kertojan lahjat ja valtava määrä eksoottisia ja jännittäviä tarinoita purjehduksiltaan, joten miehistön viihtyvyys on taattu. Tarkemmat tiedot osoitteesta www.100vesille.fi

 

Lisätiedot ja yhteydenotot

Kari ”Ruffe” Nurmi
kari.nurmi@welho.com
040-505 4412 

 

06.09.2016

Suositun ruotsalaismedian Hamnen.se:n toimittajat saapuivat mielenkiintoiselle kuvausmatkalle Suomen saaristoon kesäkuussa. Tarkoituksena oli tehdä videosarja avomeren raunoilla olevilla ulkosaarista ja majakoista. Sain kunnian ehdottaa hienoja kohteita ja esitellä niitä videoissa. Toimin vähän niinkuin kakkosjuontajana. Kuvaukset kestivät kolme päivää ja täytyy sanoa, että oli kyllä huippuhauska ja opettavainen projekti. Liikuimme saaristossa XO Boatsin 270 -veneellä, jolloin kovakaan keli ei ollut esteenä haastavien ulkoluotojen tutkimiseen ja Bengtskärin majakalle pääsyyn. Videoissa puhutaan pääosin englantia.

VIDEOSARJA:

Esittelyjakso: http://www.hamnen.se/artiklar/reportage/aventyr-i-fangslande-finska-farvatten.html

2. osa: http://www.hamnen.se/artiklar/reportage/bengtskar-minner-om-krigets-kalla-vindar.html

3. osa: http://www.hamnen.se/artiklar/reportage/kamp-mot-toppen-i-mytomspunnen-fyr.html

08.02.2016

Venemessujen ensimmäisenä viikonloppuna 13.-14.2 järjestetään Suomen Valtameripurjehtijat ry:n Arktisten vesien seminaari, jossa käsitellään mm. purjehdusta Nordenskiöldin vanavedessä. Olen seminaarin paneelissa kertomassa kokemuksistani jäisillä vesillä. Purjehdin vuonna 2013 ensimmäisenä lasikuituveneellä pohjoiselle napajäätikölle ja Huippuvuorten ympäri. Tule ihmeessä kuuntelmaan ja juttelemaan muutenkin seminaarin jälkeen. Nähdään messuilla! 

28.06.2015

Laiturilla yli Suomenlahden -hankeesta tuotettiin seurantadokumentti, joka on saanut tänään ensiesityksensä IltaSanomien ISTV:ssä. Kyseessä on kolmeosainen minidokumentti, jossa kerrotaan hankkeen eri vaiheista aluksen rakentamisesta Suomenlahden ylitykseen. Hankeen alkuvaiheessa kävimme mm. mielenkiintoisessa Kon-Tiki museossa Oslossa, jossa on yllätykseksi suomalainen museojohtaja. 

Dokkarin pääsee näkemään täältä.

Tuotanto: Munx Entertainment (2015)
www.munx.fi

 

 

01.05.2015

Jännittävä Laiturilla yli Suomenlahden -ylitys onnistui yli odotusten vaikka kelit lähtöviikolla olivat varsin sumuisat ja myrskyisät. Lähtö tapahtui Tallinnasta Vappuaattona klo 15.15. ja reilun 18 tunnin jälkeen onnistuimme ylittämään Suomenlahden reilussa 18 tunnissa. Perille Helsinkiin saavuimme ystäväni Esan kanssa Vappupäivänä klo 09.19. Viime päivien väsymys laukesi päälle ja seuraavaksi suuntasimme nukkumaan, joten Vapun juhlinta jäi tällä kertaa väliin. Tosin Vappuyö merellä oli unohtumaton.

 

07.02.2015

LAITURILLA YLI on seikkailija Kari ”Ruffe” Nurmen uusin hanke, jossa tarkoituksena on purjehtia laiturilla Suomenlahden yli Tallinnasta Helsinkiin. Vastaavaa ei tiettävästi ole koskaan tehty - tuskin edes ajateltu.

Aluksen pohjana käytetään kelluvaa Marinetek-laituria, jonka päälle on rakennettu norjalaisen tutkimusmatkailijan Thor Heyerdahlin Kon-Tiki-alusta muistuttava yläosa. Yläosa koostuu kahdesta puumastosta, kaislamajasta, neliönmuotoisesta raakapurjeesta sekä pitkästä airoperäsimestä. Kaikki on käsin tehty mm. aluksen mastot on tehty itse kaadettu, kuorittu ja kuivatettu.

Ylityksen on määrä alkaa huhtikuun 27. päivänä. Se oli myös Kon-Tikin lähtöpäivä vuonna 1947 Perusta Tyynen valtameren yli Polynesiaan. Noin 90 kilometrin ylityksen arvioidaan kestävän noin 1-2 vuorokautta.

Hankkeen idean syntyi noin kuusi vuotta sitten, jolloin suunnittelin ensimmäisen kerran purjehtivani lasten optimistijollalla Suomenlahden yli. Idea ei tuolloin edennyt ajatusta pidemmälle, kunnes viime keväällä palaset loksahtivat paikoilleen ja olin valmiina optimistijollan kanssa yrittämään ylitystä. Lähes kuukauden ajan suotuisia säitä odotettiin, mutta kevään kovat tuulet estivät lähdön ja purjehdus jouduttiin peruttamaan. Tehty työ ei kuitenkaan mennyt hukkaan, sillä siitä jalostui tämä Laiturilla yli –hanke.

"Laiturilla yli -purjehdus on on hyvin haastava ja jännittävä, sillä aluksen toimivuutta ylityksellä on lähes mahdotonta arvioida. Ainekset seikkailulle ovat siis olemassa."

Suurimmat haasteet ylityksellä tulevat olemaan epävarmuus aluksen purjehduskyvystä ja ohjattavuudesta sekä vilkas laivaliikenne. Laiturialusta voi purjehtia ainoastaan myötätuuleen, jolloin väistäminen on vaikeaa.

Suomenlahti on yksi maailman vilkkaimpia merialueita ja päivittäin jopa 20 tankkilaivaa kuljettaa valtavia öljymääriä lähimeremme poikki Venäjältä maailmalle. Tähän päälle vielä muut alukset. Kesäaikana kapealla ja matalalla Suomenlahdella voikin pahimmillaan huristella jopa 500 laivaa. Toivottavasti vakavilta tankkereiden yhteentörmäyksiltä ja karilleajoilta vältyttäisiin. Siitä seuraava öljyvahinko pilaisi meremme, saariston ja lähialueet vuosikymmenksi eteenpäin.

Puhdas Itämeri –hankkeisiin kuuluvan tankkeriturva –hankeen tiimoilta on kehitetty ENSI-navigointipalvelu, jonka tarkoitus pienentää öljyonnettomuuden riskiä Suomenlahdella. Toivottavasti kyseinen palvelu olisi pian käytössä ja mukana kaikissa Suomenlahdella liikkuvissa tankkialuksissa. 

Toivon, että Laiturilla yli -purjehdus lisää osaltaan tietoisuutta Suomenlahden kasvavasta laiva- ja öljyliikenteestä ja sen todellisista ympäristöriskeistä Itämerelle ja meille kaikille.

Hanke lanseerataan Vene 2015 -messujen yhteydessä ja alus on esillä Helsingin Messukeskuksessa Marinetekin osastolla 6.-15.2015. 

Ruffe on kokenut seikkailupurjehtija ja kolunut pienellä purjeveneellään 25 vuoden ajan maailman meriä. Hän on tiettävästi edelleen Suomen nuorin valtameripurjehtija ja purjehti ensimmäisenä lasikuituveneellä pohjoiselle napajäätikölle ja Huippuvuorten ympäri vuonna 2013. Ruffen seikkailuista maailman merillä on kirjoitettu kirja Seikkailun suolainen maku (2009).

Lisätietoja:
Kari "Ruffe" Nurmi
Tel. 040-505 4412
kari.nurmi@welho.com
www.ruffe.fi
FaceBook-sivusto

21.09.2014

Suomen suurimmat kodintekniikan myyntimessut järjestettiin 19.-21.9.2014 Helsingin Messukeskuksessa. Sain kutsun Go Pron ja Phantomin maahantuojalta Future Retaililta tulla kertomaan seikkailusta pohjoisellla napajäätiköllä sekä käyttäkokemuksia Phantom 2- kuvauskopterista. Kopteri oli mukana purjehduksella pohjois-Norjasta Suomeen. Vaikka en ollut aiemmin kopterilla lentänyt sen oppiminen oli uskomattoman helppoa ja saimmekin huippumakeeta matskua ilmasta kuvattua. Ensimmäiseltä kuvauslento tehtiin pohjois-Norjan Lofoottien eteläpuolella sijaitsevalla upealla Støttin saarella. Katso video

06.04.2014

Sain muutama päivä sitten yhteydenoton Mika Tommolalta. Hän on se veikeä toimittaja, joka tekee niitä hauskoja loppukevennyksiä Maikkarin kumppiuutisiin. Hän oli kuullut mun Suomenlahden yli lasten jollalla -tempauksesta ja kiinnostui aiheesta. Olin ihan ällikällä lyöty! Että siis mä vai ja loppukevennykseen? Kuinkas paljon siellä olikaan niitä katsojia uutisissa? 700.000-800.000, huh huh... No mutta mikäs siinä ajattelin, ja alkoi samalla puntti tutista. Sovittiin, että seuraavan kerran, kun menen treenaamaan niin Tommola & co tulisi vähän kuvailemaan ja jututtamaan. Paikkana olisi Lauttasaari ja päiväksi lyötiin lukkoon sunnuntai 6.4. klo 10.00.

Lähes minuutilleen olivat Sir Tommola ja kaksi kameramiestä Lauttasaaren HSK:n portin edessä odottamassa ja minä jännittyneenä ottamassa heitä vastaan. Sää oli sateinen ja tuulta - aika vähän. No niillä mennään mitä annetaan. Toinen kameramiehistä olisi kuvannut helikopterikameralla (DJI Phantom 2) mutta se ei sateesta johtuen onnistunut - valitettavasti.  Laitoin optarin kuntoon, Stormforcen pelastuspuvun päälle ja eikun merelle. Kaverini Esa ajoi Tommolan ja kameramiehen kanssa moottoriveneellä perässä. Optarin vauhti ei päätä huimannut, joten haastis tehtiin vähän satama-aukon jälkeen. Tommola roikkui keulassa mikki kädessä ja kyseli kysymyksiä pikavauhdilla. MInä siinä hänen alapuolellaan optarin sisällä. Vähintäänkin haastava mutta ilmeisen näyttävä asento. Tommola kyseli rennolla otteella ja minä yritin sönkätä jotain vastaukseksi. Saas nähdä mitähän sitä taas tuli sanottua...?

Lopuksi näytin vielä miten helposti optari kaatuu, kun päällä on 100 kiloinen kaveri, ja miten sen saa nostettua takaisin ylös. Siinä yhteydessä tapahtuikin sitten vähän ikävämpi juttu. Mulla on vasen olkapää löystynyt ja lähtenyt useita kertaa paikoiltaan, viimeksi noin vuosi sitten muutama kuukausi ennen Huippuvuorten ympäripurjehdusta. No nyt se sitten lähti taas, rusahduksen kera. Käsi hellänä nousin moottoriveneeseen ja aloin vetämään sitä paikoilleen. Hyvä keino paikalleen saamisessa on ottaa jotain raskasta loukkantuneeseen käteen ja nostaa painoa käsi suorana ja ihan rentona. Nyt käytin 20-litran polttoainekanisteria. Vähän kuului rutinaa olkapäästä, kun nostelin kanisteria mutta ihan ei mennyt käsi vielä paikoilleen. Seuraavaksi menin moottoriveneen laidalle makaamaan vatsalleni ja laitoin kipeän käden roikkumaan laidan yli. Tällä tavalla olin kerran aiemminkin saanut olkapään takaisin. Ja kappas vaan, sinne se muljahti omalla painollaan takaisin koloonsa. No eipä siinä muuta sitten, kuin Buranaa poskeen ja takaisin jollaan tyhjentämään sitä vedestä, jota oli tietenkin paljon kaatumisen jäljiltä. Olipa taas hyvä muistutus siitä, kuinka helposti löysä olkapää lähtee irti, kun asento ja liike on väärä.

Tuuli oli lähes loppunut, ja Esa hinasi jollan rantaan. Juteltiin vielä hetki laiturilla ja siitä Tommola & kameramies jatkoivat eteenpäin uusiin juttuihin. Me laitettiin optari kuntoon ja ei kun syömään Ukko Munkiin. Kiva päivä mutta toi käsijuttu olisi saanut jäädä tapahtumatta.

Ai niin, loppukevennys tulee siis Maikkarin kymppiuutisten lopussa huomenna 7.4. Ja kyllä -  jännittää! 

Terkuin,
Ruffe

Katso loppukevennys

 

28.03.2014

Viisi vuotta sitten sain ajatuksen. Olisiko pienellä lasten optimistijollalla mahdollista purjehtia Suomenlahden yli? Oma 35 vuotta vanha optari löytyisi meinaan vielä tallin nurkasta. Ajatus oli kutkuttava mutta tuolloin se jäi tekemättä. Nyt tilanne oli toinen ja ajankohtakin parempi. Seikkailun suunnittelu alkoi pari kuukautta sitten ja kohta olinkin jo testaamassa optaria ja varusteita jäiden keskellä. Ihan hyvinhän se meni. Kaikki on nyt saatu valmiiksi ylitystä varten.

Tarkoituksena on siis purjehtia yksin Suomenlahden yli Virosta Helsinkiin 35-kiloa painavalla purjejollalla ilman saattovenettä. Itselle painoa on kertynyt liki 100 kiloa eli kokoa on noin kolme kertaa venettä enemmän.
Huhtikuussa tehtävälle ylitykselle kertyy matkaa noin 70 km ja arvioin sen kestävän noin 15 tuntia.

Haasteita matkalla tuovat ilman ja meriveden kylmyys, laivaliikenne sekä pitkä aika ahtaassa ja kiikkerässä veneessä. Säätilan ja varsinkin tuulten on osuttava kohdilleen.

Ylityksellä joudun liikkumaan vilkkaalla laivaväylällä ja se aiheuttaa minulle yhden suurimmista riskeistä. Tilanteen, jossa laiva ajaisi päälle. Laivat eivät todennäköisesti näe tutkalla pientä kulkijaa ja tuskin rahtilaivan komentosillalla käy kenelläkään edes mielessä, että joku purjehtii huhtikuussa ammeen kokoisella paatilla Virosta Helsinkiin. Laivaväylän ylitys pienellä jollalla kestää useita tunteja, joten jännitystä ei tule puuttumaan...

Jatkuvasti kasvava laivaliikenne huolestuttaa muutenkin Suomenlahdella. Suomenlahti on yksi maailman vilkkaimpia merialueita ja päivittäin jopa 20 tankkilaivaa kuljettaa valtavia öljymääriä lähimeremme poikki Venäjältä maailmalle. Tähän päälle vielä muut alukset. Kesäaikana kapealla ja matalalla Suomenlahdella voikin pahimmillaan huristella jopa 500 laivaa.

Toivottavasti pahoilta tankkereiden yhteentörmäyksiltä ja karilleajoilta vältyttäisiin, vaikka se tuntuukin väistämättömältä jossain vaiheessa. Siitä seuraava öljyvahinko pilaisi meremme, saariston ja lähialueet vuosikausiksi eteenpäin. Jos suuronnettomuus kuitenkin kävisi, on tärkeää, että Suomella ja lähivaltioilla olisi valmiudet ja tietotaito luonnonkatastrofin hoitamiseen. 

Toivon, että purjehdukseni lisää osaltaan tietoisuutta Suomenlahden kasvavasta laiva- ja öljyliikenteestä ja sen todellisista ympäristöriskeistä Itämerelle ja meille kaikille.

Terveisin,
Ruffe

PS. Tässä linkki, josta pääsee seuraamaan laivaliikennettä Suomenlahdella: MarineTraffic ja seuraavasta linkistä pääsee mukaan harjoituksiin Lauttasaaren edustalle: Testipäivä 3

 
15.02.2014

Perusteellinen videohaastattelu, jossa aiheina Huippuvuorten ympäripurjehdus, turvallisuus ja pelon merkitys seikkailuissa.

Haastattelun kesto on noin 20 min. Mukana myös kuva ja videomatskua Huippuvuorten reissulta.

Haastattelun pääset katsomaan tästä.

 

 

14.02.2014

Olin Venemessuilla kertomassa ja näyttämässä video- ja kuvamateriaalia viime kesän purjehdusseikkailustani napajäätikön tuntumassa Huippuvuorilla. Porukkaa oli paikalla todella hyvin ja totesin, että pohjoinen ja arktinen maailma kiinnostaa.

Monet tulivat esityksen jälkeen vielä juttelemaan ja se oli todella mukavaa. 

Olin otettu, että Helsingin Sanomat nosti kaikista mielenkiintoisista seikkailijoista ja hienoista esiintyjistä mun esitykset esille! Katso puffi tästä.

Kiitos kovasti kaikille osallistujille!

 

24.08.2013

Unelma toteutui

Unelmastani purjehtia pienellä purjeveneellä Huippuvuorten ympäri tuli totta. Saavuimme pari viikkoa sitten pohjoisilta vuorilta turvallisesti takaisin Norjan Tromssaan lähes neljän viikon ympäripurjehdukselta. Koimme jännittäviä hetkiä ja uskomattomia elämyksiä. Näimme sanoinkuvaamattoman upeata ja karua luontoa sekä henkeäsalpaavia jäätiköitä. Saimme kokea jääkarhun läheisyyden ja vaarallisuuden, kun se hyökkäsi kumiveneemme kimppuun rikkoen sen. Olemme väistelleet jäävuoria ja syöneet Huippuvuorilla pyydetyn hylkeen lihaa.

Sää Huippuvuorilla oli sateinen ja sumuinen. Se on harvinaista, sillä paikkaa kutsutaan arktiseksi erämaaksi. Paikalliset sanoivat, että miesmuistiin ei ole koettu näin kosteaa kesää. Tuulet olivat suht’ kevyitä ja jouduimme käyttämään paljon konetta päästäksemme eteenpäin. Toisaalta kun sitten tuuli niin tuulen suunta oli yleensä vastainen.

Jäätilanne Huippuvuorilla oli hyvä ympäripurjehduksen kannalta. Merijäätä ei juurikaan ollut ja sen raja oli suht' pohjoisessa. Jäätiköiltä murtuvaa jäätä sen sijaan oli meressä paikoitellen runsaasti ja välillä taiteilimme varovasti jääkenttien läpi ja hyvinhän se meni, kun kolme kaveria tähystää tarkasti.

Näimme kolme jääkarhua lähes samassa paikassa Sallyhamnissa Huippuvuorten pohjoisosassa. Iso uroskarhu löntysteli aivan selkämme takaa ja ihastui kumiveneeseemme, joka oli rannassa. Ne on ovelia veijareita. Se odotteli, että olimme kävelleet kauemmaksi ja sitten se hyökkäsi veneen kimppuun ja puri sekä kynsi isot reiät veneen ponttooneihin. Se toimi vähän samalla tapaa kuin saatuaan saaliiksi esim. hylkeen eli pomppimalla veneen päällä ikään kuin pehmittäen sitä. Itse olimme tuolloin kävelemässä noin kilometrin päässä mutta purjeveneessä ankkurivahdissa ollut Esa sai videolla kuvattua karhun kumiveneen kimpussa.

Saimme matkalla juuri pyydetyn hylkeen lihaa, jota söimme kolme päivää. Toisin kuin saattaisi kuvitella, liha on erittäin hyvää. Se on täyttä tavaraa ja hyvin tummanpunaista. Parhaimmillaan liha oli paloina voissa paistettuna ja suolalla ja mustapippurilla maustettuna. Vieläkin herahtaa vesi kielelle, kun muistelee sitä.

Huippuvuoret olisi tarjonnut nähtävää vielä moneksi viikoksi mutta pienen veneen rajallisuus tulee tässä vastaan. Polttoainetta kuluu sekä liikkumiseen että veneen lämmitämiseen, joten tilaa isommalle määrälle polttoainetta ei juurikaan ole. Ilman lämpötila saarilla oli yleensä 0-6 asteen välissä, joten aika mukavat oltavat meillä oli siellä. Eberin 4D Plus -lämmitin toimi kuin unelma ja vene oli hetkessä lämmin. Pyrimme säästämään polttoainetta sammuttamalla lämmittimen päivisin ja käytimme sitä pääosin öisin. Tosin oli myös niitä päiviä, jolloin sitä tarvittiin myös päiväsaikaan...

Haluan kiittää ystäviäni Esaa ja Petriä mukanaolosta suuressa seikkailussa. Petria vaivasi reissulla kova korva/hammaskipu ja Esa kärsi matkan loppuvaiheessa selän venähdyksestä mutta homma hoitui näistä huolimatta hienosti. Petrin kanssa jatkoimme vielä matkaa Tromssasta etelään kohti Bodøta, jonne jätin veneen muutamaksi päiväksi ja lensin kotiin. Nyt paluu takaisin ja purjehdus kohti Suomea jatkuu siskoni Sadun kanssa.

Kuvassa veneemme ankkurissa jäiden keskellä Huippuvuorilla Magdalene vuonossa.

Etusivun oikeassa laidassa on videojuttu jääkarhusta kumiveneen kimpussa.


Syysterveisin,
Kari "Ruffe" Nurmi

28.07.2013

Terveiset kaikille täältä Huippuvuorilta!

Matka tänne Huippuvuorten pääkaupunkiin kesti Suomesta tasan viisi viikkoa ja se meni oikein hyvin. Säät olivat erittäin vaihtelevia ja varsinkin Norjan eteläosa oli tuulinen ja sateinen. Norjan rannikko oli kyllä maisemiltaan huippumakee paikka ja varsinkin sen pohjoisosa. Matkaa tänne Huippuvuorten pääkaupunkiin Longyearbyeniin kertyi noin 2500 mailia.

Seuraavaksi aloitamme Huippuvuorten kierroksen, joka kestää noin kaksi viikkoa. Jäätilanne ympäripurjehduksen suhteen on hyvä, sillä sitä ei juurikaan ole. Odotettavissa upeita maisemia ja eläimiä. Valaita ja pyöriäisiä on jo nähty, joten jääkarhua aloitamme kiikaroida seuraavaksi. Mukana Huippuvuorilla on Esa Kekki ja Petri Seljavaara.

Kannattaa käydä matkan Facebook -saitilla, jossa paljon kuvia ja tietoa matkasta. Sen päivittäminen kun on paljon helpompaa täältä käsin. Tosin seuraavaat kaksi viikkoa olemme ainoastaan satelliittipuhelimen varassa, joten päivitykset eivät onnistu.

https://www.facebook.com/pages/Seikkailun-suolainen-maku/244895030131

Terv, Ruffe

01.07.2013

Lähtö Huippuvuorille Helsingin Lauttasaaresta tapahtui 21.6. klo 23.00. Yksi päivä yli suunnitellun. Veneen kunnostamisessa ja varustamisessa meni kuitenkin odotettua kauemmin.  Mukana veneessä minun lisäksi Mika Ervast sekä Esa Kekki, joka tosin on mukana vain Visbyseen saakka. Mikan kanssa jatkamme aina Norjan Tromssaan saakka.

Kirjoitan tätä päivitystä nyt Tanskan Helsingöristä, jonne purjehdimme Visbyn, Bornholmin Rönnen ja Kööpenhaminan kautta. Lähdimme Köpiksestä jo kohti Norjaa mutta myrsky Kattegatilla sai meidän palaamaan Helsingöriin. Tänään jatkamme matkaa kohti pohjoista ja Norjan Bergeniä.

Olen avannut matkablogin, joka löytyy etusivun ylävalikosta. Päivitän sinne tietoa matkan edistymisestä. Se on tosin paikoin hieman hankalaa täältä mereltä käsin…

Päivitän myös minun Facebook-saittia nimeltä Seikkailun suolainen makua aktiivisesti, joten kannattaa tykätä. Sinne pääsee etusivun Facebook-napista.

Terv,
Ruffe

20.06.2013

Kaksi päivää asennustöitä vielä edessä ja sitten köydet irtoaa Lauttasaaren Maritimin laiturista,jonne vene siirrettiin loppuvalmisteluja varten. Olemme tehneet pitkiä päiviä, jotta vene olisi täydessä iskukunnossa perjantaina 21.6. Lähtöpäiväkin siirtyi päivällä eteenpäin, sillä valmistelussa on mennyt oletettua enemmän aikaa.

Nyt on kuitenkin elektroniikka paikallaan ja laitteet toimivat. Täytyy sanoa, että uusi B&G:n systeemi vaikuttaa aika makeelta. Tutkan asensin nyt ensimmäistä kertaa veneeseen, sillä Norjassa ja varsinkin Huippuvuorilla sumu on varsin yleinen seuralainen. Myös AIS-järjestelmä on asennettu eli näen suoraan näytöstä ympärillä olevat alukset ja ne näkevät meidät. Oivallinen turvatekijä merellä, jossa laivaliikenne kasvaa jatkuvasti. Uudet Tritonin ulkonäytöt ovat selkeät ja niihin voi sitten tuoda vaikka mitä tietoa järjestelmästä. Minulla niitä on kaksi vierekkäin. Toiseen näyttöön esim. tuuli, nopeus ja syvyystiedot ja toiseen suuntatiedot kohteeseen plotterista. Matkalla sitten näkee miten laitteet todella toimivat.

Edessä on vielä Raymarinen autopilotin ja uusien akkujen asennus. Vessassa on ollut jotain häikkää, joten tämä "miellyttävä" tarkistus pitää vielä hoitaa. Uusien WB-sailsin purjeiden (Atlantti-varustus) myötä isopurje ei enää mahtunutkaan puomipeitteet sisään, joten sitä piti suurentaa ja se hoitui purjeneulomon toimesta vaikka aikataulu oli erittäin tiukka.

IltaSanomat ja Rita Tainola kävivät tiistaina 18.6. haastattelemassa ja kuvaamassa. Myös lyhyt videohaastattelu tehtiin heidän nettisaitille. Tuotan muuten matkalta videomatskua IS TV:seen, joten sieltäkin pääsee seuraamaan meidän matkaa kohti napajäätikköä.

Kamerat matkalle hoituivat Sonyn kautta ja aikamoinen setti meille tuleekin. Täyden kennon a-99 järkkäri ja NEX-900 videokamera sekä parit Action Camit. Sopivat objektiivit tietenkin matkaan. Ne sopivat kumpaakin kameraan sekä järkkäriin että videokameraan.

Vielä siis pari päivää hommia edessä ja sitten matka alkaa.

Hyvää Juhannusta kaikille!

 

 

06.06.2013

Kaksi viikkoa aikaa lähtöön ja viimeinkin vene saatiin vesille. Sitä on nyt huollettu telakalla viimeiset kaksi kuukautta, jotta kaikki olisi kunnossa pitkää Huippuvuorten purjehdusta varten. Välillä on kyllä tuntunut siltä, että saadaanko kaikki valmiiksi ajoissa ja löytyykö veneestä vielä uusia yllätyksiä…

Veneen alkuperäinen rullapurjelaite todettiin vielä muutama päivä sitten heikoksi, sillä sen mastopään vaijeri oli auennut. Uudeksi laitteeksi valitsin Furlex 200 –version. Se on aika tuhti kolkyt-jalkaiseen veneeseen mutta sopii hyvin pitkänmatkan purjehdukseen. Laitteen maahantuoja Jotiko Marine lähetti sen Taalintehtaalle pikaisesti ja D-Marinen Roger Othmanin kanssa kokosimme laitteen. Siinä meni muutama tunti. Mittojen kanssa pitää olla erittäin tarkkana, jotta asennus onnistuu. Laitteen mukana tulevat hyvät ohjeet.

Maston tarkistuksen yhteydessä huomasi vielä pienen halkeaman saalingin juuressa. Tähän olin törmännyt aiemminkin vuonna 1992, kun valmistauduin ensimmäiseen Atlantin ylitykseeni Gran Kanarialla ja löysimme vastaavanlaisen murtuman ja vieläpä samasta paikasta. Tuolloin uusi saalinki saatiin Suomesta ja asennettiin paikoilleen maston ollessa pystyssä. Tällä kertaa homma hoitui nopeasti, sillä kuin ihmeen kaupalla venetelakan pihalta löytyi samanlainen saalinki, joka sahattiin oikeaan mittaan ja asennettiin paikoilleen. Vanhan murtunut saalinki hitsattiin kiinni ja sen otan varalle mukaan.

Vene laskettiin eilen veteen ja masto nostettiin paikoilleen, jossa kiinni uusi rullalaite. Veneen pesun jälkeen kaikki tehty työ unohtui ja tuttu vene tuli esille kaiken lian keskeltä. Nyt tuntuu hyvältä vaikka vielä on edessä uuden elektroniikan asennus ja siihen menee monta päivää. Tänään saan uuden isopurjeen WB-Sailsilta ja keulapurje tulee ensi viikolla. En malta odottaa, että pääsen testaamaan niitä.

Paljon on edelleen hommia edessä mutta tekeminen tuntuu erilaiselta kun vene on oikeassa elementissä – vedessä. Huomenna tuleekin sitten TV-kuvausryhmä veneeseen…

23.05.2013

Purjehdus Huippuvuorille alkaa kesäkuun 20. päivänä, juuri sopivasti ennen Juhannushulinoita. Keula suunnataan ensin kohti Göteborgia, josta jatkamme Pohjanmerelle ja sieltä ylös pohjoiseen Norjan Tromssaan. Tromssasta lähdemme sitten kohti Huippuvuoria. Matka Suomesta Tromssaan kestää noin kuukauden.

Tällä hetkellä venettä valmistellaan kuumeisesti matkaan varten, sitä huolletaan ja varusteita uusitaan. Vene on ylhäällä Taalintehtaalla sisätiloissa, jossa huoltohommia on helppo tehdä säältä suojassa.

Uusi Eberin 4D Plus -lämmitin asennettiin veneeseen mutta sitä ei päästy vielä testaamaan koska veneen moottorin polttoainetankki puhdistettiin ja on siten tyhjä. Eberihän saa polttoaineensa samasta tankista. Syvyys- ja nopeusmittareiden anturit poistettiin veneen pohjasta ja tilalle asennetaan B&G:n yhdistelmäanturi, jossa on mukana myös lämpötilamittari. Vanha nopeusanturin reikä tukitaan umpeen eli laminoidaan kiinni. Turhia reikiä ei veneessä halua pitää.

Merikarttojen hankinta on myös täydessä käynnissä sekä muiden asiaankuuluvien julkaisujen hankkiminen; purjehdusoppaat, satamakirjat, vuorovesitaulukot yms. Veneeseen asennetaan uusi B&G plotteri mutta paperikartat pitää olla aina mukana. Koskaan ei tiedä mitä voi tapahtua eikä elektroniikkaan voi koskaan 100% luottaa. Plotteri muuten lopettaa toimintansa Huippuvuorten pohjoisosassa. Sähköinen kartta ei ulotu sinne saakka.

Pakollinen SAR-vakuutus (etsintä ja pelastusvakuutus) Huippuvuorille on nyt viimenkin OK. Ilman sitä ei Huippuvuorille pääse seikkailemaan. Sain sen hommattua Yacht-Poolilta, mikä on saksalainen vakuutusyhtiö. Heillä on myös toimintaa Suomessa. Muut vakuutukset pitää vielä päivittää lisävakuutuksilla (vene- ja matkavakuutus).

Pukeutuminen Huippuvuorten purjehduksella on haastavaa, sillä 0-asteisen meriveden ja napajäätikön yli puhaltavat tuulet ovat jäätäviä. Merellä pukeutumisessa ulkokerros on tärkein, jotta pysyy kovissakin pärskeissä kuivana. Alla voi olla vaikka kuinka hienot alusasut, mutta jos vesi pääsee kauluksista sisälle, kylmä tulee. Valitsin Henri Lloydin purjehdusasusteet ja ne tulevat koko miehistölle. Olemme niitä pääseetkin jo hieman kuivatestaamaan. Itselle valitsin Ocean Pro -mallin ja muille tulivat Ocean Explorer -versiot. Molemmat on tarkoitettu vaativiin avomeriolosuhteisiin ja ovat ominaisuuksiltaan hyvin samankaltaiset. Erona Pro-mallissa on materiaalivahvuus eli hieman tuhdimpi kangas, jolloin asu ei liimaudu kovassa tuulessa niin helposti ihoon kiinni. Molemmissa malleissa takin huppu ja kaulus ovat huippuluokkaa. Huppu nousee korkelle ja suojaa päätä ja niskaa kylmältä tuulelta. Hupussa on hauska yksityiskohta ns. pienet sivuikkunat, joista näkee paremmin ympärilleen.  Minulla on ollut käytössä jo yli 20 vuotta vanha Henri Lloydin Ocean Racer -asu ja se on edelleen ihan käyttökunnossa. Uudet asut ovat tosin huomattavasti kevyempiä.  Vermeet joutuvat nyt kovaan testiin, joten kirjoittelen niistä myöhemmin sitten tarkempia käyttökokemuksia.

Ensi viikolla veneen huoltohommat jatkuu... huh huh.

Terveisin,
Ruffe

 

 

30.03.2013

Ruffen uskomattomista purjehduksista kertova kirja on myyty loppuun kustantajalta Minerva Kustannukselta. Sen voi löytää vielä hyvin varustetuista kirjakaupoista sekä Maritimista. Kirjan saa hankittua omakseen vielä tämän sivuston kautta.

Seikkailun suolainen maku -purjehduskirja kertoo nuorten Kari "Ruffe" Nurmen unelmasta purjehtia maailman merillä pienellä veneellä. Kirja kaikille seikkailunnälkäisille ja matkapurjehduksesta kiinnostuneille. Kirjassa on  200 sivua ja sitä on kuvitettu yli 70 värikuvalla. Kirjan on toimittanut Vene-lehden pitkäaikainen päätoimittaja Matti Murto.

Tarkemmat tiedot kirjasta täältä.

Kirjan voi tilata täältä hintaan 20 euroa + postituskulut.

 

Kesää odotellessa,

Ruffe

13.03.2013

Ruffe.fi-sivustoa uudistetaan seuraavien viikojen aikana tulevaa Huippuvuorten purjehdusta varten ja saitti onkin jo saanut uuden ilmeen. Saitille tulee myös matkablogi. Sivuston rakenne on pidetty lähes samana. Jos sivusto tökkii tai ei ole muuten toimiva niin laittakaa palautetta. Tänks!

06.03.2010

Seikkailun suolainen maku - purjehduskirja oli päässyt paraatipaikalle Helsingin Akateemisen Kirjakaupan ikkunaan. Ikkuna oli somistettu seikkailuaiheiseksi ja sieltä löytyi mm. upea Kari "Poppis" Suomelan Pohjoisnapa - jäinen haaste. Puolet Espan isosta näyteikkuna oli varattu purjehduskirjoille ja oli mukava todeta, että allekirjoittaneen kirja oli päässyt aivan piikkipaikalle hienojen merikirjojen sekaan. Kaikki on siis mahdollista!!!

Sivut