Kuukausi aikaa Huippuvuorille lähtöön

Magdalena Fjord

Purjehdus Huippuvuorille alkaa kesäkuun 20. päivänä, juuri sopivasti ennen Juhannushulinoita. Keula suunnataan ensin kohti Göteborgia, josta jatkamme Pohjanmerelle ja sieltä ylös pohjoiseen Norjan Tromssaan. Tromssasta lähdemme sitten kohti Huippuvuoria. Matka Suomesta Tromssaan kestää noin kuukauden.

Tällä hetkellä venettä valmistellaan kuumeisesti matkaan varten, sitä huolletaan ja varusteita uusitaan. Vene on ylhäällä Taalintehtaalla sisätiloissa, jossa huoltohommia on helppo tehdä säältä suojassa.

Uusi Eberin 4D Plus -lämmitin asennettiin veneeseen mutta sitä ei päästy vielä testaamaan koska veneen moottorin polttoainetankki puhdistettiin ja on siten tyhjä. Eberihän saa polttoaineensa samasta tankista. Syvyys- ja nopeusmittareiden anturit poistettiin veneen pohjasta ja tilalle asennetaan B&G:n yhdistelmäanturi, jossa on mukana myös lämpötilamittari. Vanha nopeusanturin reikä tukitaan umpeen eli laminoidaan kiinni. Turhia reikiä ei veneessä halua pitää.

Merikarttojen hankinta on myös täydessä käynnissä sekä muiden asiaankuuluvien julkaisujen hankkiminen; purjehdusoppaat, satamakirjat, vuorovesitaulukot yms. Veneeseen asennetaan uusi B&G plotteri mutta paperikartat pitää olla aina mukana. Koskaan ei tiedä mitä voi tapahtua eikä elektroniikkaan voi koskaan 100% luottaa. Plotteri muuten lopettaa toimintansa Huippuvuorten pohjoisosassa. Sähköinen kartta ei ulotu sinne saakka.

Pakollinen SAR-vakuutus (etsintä ja pelastusvakuutus) Huippuvuorille on nyt viimenkin OK. Ilman sitä ei Huippuvuorille pääse seikkailemaan. Sain sen hommattua Yacht-Poolilta, mikä on saksalainen vakuutusyhtiö. Heillä on myös toimintaa Suomessa. Muut vakuutukset pitää vielä päivittää lisävakuutuksilla (vene- ja matkavakuutus).

Pukeutuminen Huippuvuorten purjehduksella on haastavaa, sillä 0-asteisen meriveden ja napajäätikön yli puhaltavat tuulet ovat jäätäviä. Merellä pukeutumisessa ulkokerros on tärkein, jotta pysyy kovissakin pärskeissä kuivana. Alla voi olla vaikka kuinka hienot alusasut, mutta jos vesi pääsee kauluksista sisälle, kylmä tulee. Valitsin Henri Lloydin purjehdusasusteet ja ne tulevat koko miehistölle. Olemme niitä pääseetkin jo hieman kuivatestaamaan. Itselle valitsin Ocean Pro -mallin ja muille tulivat Ocean Explorer -versiot. Molemmat on tarkoitettu vaativiin avomeriolosuhteisiin ja ovat ominaisuuksiltaan hyvin samankaltaiset. Erona Pro-mallissa on materiaalivahvuus eli hieman tuhdimpi kangas, jolloin asu ei liimaudu kovassa tuulessa niin helposti ihoon kiinni. Molemmissa malleissa takin huppu ja kaulus ovat huippuluokkaa. Huppu nousee korkelle ja suojaa päätä ja niskaa kylmältä tuulelta. Hupussa on hauska yksityiskohta ns. pienet sivuikkunat, joista näkee paremmin ympärilleen. Minulla on ollut käytössä jo yli 20 vuotta vanha Henri Lloydin Ocean Racer -asu ja se on edelleen ihan käyttökunnossa. Uudet asut ovat tosin huomattavasti kevyempiä. Vermeet joutuvat nyt kovaan testiin, joten kirjoittelen niistä myöhemmin sitten tarkempia käyttökokemuksia.

Ensi viikolla veneen huoltohommat jatkuu... huh huh.

Terveisin,
Ruffe

Molentum Oy