Ruffe

Magdalena Fjord

Kari "Ruffe" Nurmi

Vuoden matkapurjehtijaksi vuonna 2018 valittu Ruffe on kokenut valtameripurjehtija, seikkailija ja omaperäisten veneily- ja luontohankkeiden tuottaja.

Ruffe on Suomen Valtameripurjehtijat ry:n puheenjohtaja sekä on Suomen Arktisen klubin jäsen.

Lempinimensä Ruffe sai jo kouluaikoina ja myöhemmin siitä tuli myös hänen veneensä nimi.

23-vuotiaana valtameripurjehtijaksi

Täytettyään 20 vuotta Ruffe onnistui hankkimaan pienen 9-metrisen purjeveneen ja jätti samantien kotimaan aluevedet: ensin Itämeri päästä päähän ja sen jälkeen Pohjois-Atlantin oikukkaille vesille Färsaarille ja Shetlandin saarille.

Jo kokeneena, mutta vasta 23-vuotiaana hän kipparoi veneensä 1992 Suomesta Amerikaan ja seuraavana vuonna Ruffe ylitti Atlantin uudelleen purjehtimalla veneensä kaverinsa kanssa kahdestaan takaisin Suomeen. Ruffe on edelleen yksi Suomen nuorimmista Atlantin molempiin suuntiin ylittäneistä kippareista, ja tiettävästi nuorin pienimmällä veneellä sen tehneenä. Tuolloin ei veneessä ollut nykyajan elektroniikkaa kuten sää-faksia tai satelliitti-puhelinta. Säät piti ottaa vastaan sellaisinaan eikä kukaan näköpiirin ulkopuolella tiennyt veneen sijaintia. Hänen purjehdushistoriansa kirjavista alkuvaiheista syntyi kirja nimeltä ”Seikkailun suolainen maku”

Ruffe on osoittanut, että kaikki on mahdollista, kun vain uskoo asiaansa ja unelmiinsa. Hän haluaa innostaa ihmisiä veneilyn ja luonnon pariin kirjoittamalla matkoistaan ja kuvaamalla niitä.
Ruffen veneily- ja luontohankkeet ovat saaneet laajasti näkyvyyttä myös mediassa.

Ensimmäisenä Huippuvuorten ympäri muoviveneellä

Ensimmäisenä Huippuvuorten ympäri muoviveneellä

Ruffe onnistui vuonna 2013 purjehtimaan Jäämerelle kohti pohjoista napajäätikköä ja kiertämään ensimmäisenä suomalaisena muoviveneellä arktisten Huippuvuorten ympäri. Aikaisemmin ympäripurjehdus on ollut lähes mahdotonta pohjoisen kiintojääpeitteen vuoksi. Hankkeen taustalla oli huoli ilmastonmuutoksen seurauksista arktisella aluella. Jännittävällä matkalla retkikunnan kumivene jäi jääkarhun saaliiksi Huippuvuorten pohjoisrannikolla.

Lue tarina Huippuvuorten seikkailusta: http://huippuvuoret.ruffe.fi/

Konkreettisia toimia ympäristön epäkohtien esiintuomiseksi - Laiturilla yli Suomenlahden

Konkreettisia toimia ympäristön epäkohtien esiintuomiseksi - Laiturilla yli Suomenlahden

Ruffe tunnetaan myös omaperäisistä tempauksistaan rakastamansa luonnon puolesta. Niissä hän tuo ympäristöön ja Itämereen liittyviä epäkohtia esille. Vuonna 2015 hän purjehti kuuluisan tutkimusmatkailijan Thor Heyerdahlin Kon-Tiki-lautan mallin mukaan rakennetulla laiturilla Suomenlahden yli lisätäkseen tietoisuutta kasvavan laivaliikenteen Itämerelle tuomista riskeistä.

Katso dokumenttifilmi: Laiturilla yli Suomenlahden

Ensimmäisenä suomalaisena Drone-kuvauskopterilla yli Suomenlahden

Ensimmäisenä suomalaisena Drone-kuvauskopterilla yli Suomenlahden

Vuonna 2017 Ruffe lennätti ystävänsä Esa Kekin kanssa ensimmäisenä drone-kuvauskopterin Suomenlahden yli. Lento suoritettiin Helsingistä Tallinnaan. Matkaa kertyi noin 80 km ja se kesti 3 tuntia ja 12 minuuttia. DJI Phantom 4 -kopteria ohjattiin veneestä käsin. Kopteri laskettiin veneeseen ja nostettiin takaisin ilmaan kuusi kertaa ylityksen aikana akun ja muistikortin vaihtoa sekä muita säätöjä varten. Kopteri nostettiin takaisin ilmaan aina samasta kohdasta, jotta saataisiin mahdollisimman tasainen ja jatkuva lentokuva. Hankkeesta tuotettiin informatiivinen videofilmi Suomenlahdesta ja sen tilasta.

Katso video täältä.

Suomi100 - 100 ihmistä vesille viikossa

Suomi100 - 100 ihmistä vesille viikossa

Kesäkuussa 2017 Ruffe osallistui Suomi100-hankkeeseen viemällä purjeveneellään 100 ihmistä vesille ilmaiseksi yhden viikon aikana. Tapahtuma oli niin suosittu, että paikat täyttyivät muutamassa tunnissa.

Hankkeen johdosta hänestä tuli yksi Suomi100-vapaaehtoistyön kasvoista. www.100vesille.fi

Atlantin yli Itämerellä ja mikromuovinäytteitä tutkijoille

Atlantin yli Itämerellä ja mikromuovinäytteitä tutkijoille

Vuonna 2018 Ruffe purjehti Atlantin yli Itämerellä. Lähes kuukauden mittaisella non-stop -avomeripurjehduksella mittariin kertyi 5000 km eli 2700 meripeninkulmaa, mikä vastaa Atlantin ylitystä Kanarian saarilta Karibialle. Purjehdusreitti kattoi koko Itämeren lahtineen, kääntöpisteinä toimivat Kielin, Kemin ja Kotkan majakat. Matkalla kerättiin mikromuovinäytteitä Suomen Ympäristökeskukselle eri puolelta Itämerta.

Suosittua videosarjaa voi käydä katsomassa Ruffen YouTube -kanavalla. Sarjaa on katsottu yhteensä yli 300.000 kertaa.

Yhdessä koko rannikko - Suomen suurin yhteispurjehdus

Yhdessä koko rannikko - Suomen suurin yhteispurjehdus

Vuonna 2019 Ruffe toteutti Suomen suurimman yhteispurjehduksen, jossa hän vei 85 purjehdusnoviisia eri puolelta Suomea purjehtimaan koko Suomen rannikon mitalta - Virolahdelta Tornioon.

Kuukauden kestäneellä purjehduksella vierailtiin 24 eri paikkakunnalla. Purjehduksen aikana havainnoitiin ja dokumentoitiin mm. kelluvaa meriroskaa sekä otettiin mikromuovinäytteitä SYKElle.

Yhdessä koko rannikko -nimisestä hankeesta löytyy lisätätietoja täältä.

Maakravut yksin avomerelle - viikossa avomeripurjehtijaksi

Maakravut yksin avomerelle - viikossa avomeripurjehtijaksi

Vuonna 2020 Ruffe toteutti Maakravut yksin avomerelle -veneilyhankkeen, jossa Suomesta haettiin kolme maakrapua, joilla on intoa ja rohkeutta lähteä ylittämään paitsi Suomenlahtea, myös itsensä. Tarkoituksena oli ottaa selvää, onko täysistä maakravuista mahdollista koulia viikossa avomeripurjehtijoita, joilla on riittävät taidot purjehtiaitsenäisesti Suomenlahden yli Helsingistä Tallinnaan. Hankkeella Ruffe halusi konkreettisesti osoittaa ettei purjehdus ole niin vaikeata kun yleisesti kuvitellaan. Purjehdusta varten Ruffe luovutti paljon nähneen veneensä maakrapujen purjehdittavaksi.

Videosarjan maakrapujen matkasta avomeripurjehtijoiksi pääset katsomaan täältä

Ruffe luovutti veneensä pohjan tutkimuskäyttöön eliönestomaalien vertailua varten

Ruffe luovutti veneensä pohjan tutkimuskäyttöön eliönestomaalien vertailua varten

Ruffe luovutti vuonna 2020 veneensä pohjan tutkimuskäyttöön. Veneen pohjaan sudittiin viittä eri eliönestomaalia osana vieraslajien leviämisen ehkäisemiseen tähtäävää tutkimushanketta. Tämän kertainen tutkimusyhteistyö liittyy koko Itämeren kattavaan COMPLETE (Completing management options in the Baltic Sea Region to reduce risk of invasive species introduction by shipping) -projektiin, jonka tavoitteena on kehittää mahdollisimman kustannustehokkaita tapoja estää vieraslajien leviämistä meriliikenteen mukana. Tutkimus antoi olennaista tietoa eri maalien ja maalityyppien vaikutuksista rungon päällyskasvuston muodostumiseen ja vieraslajien siirtymiseen.

Video tutkimuksen toteutuksesta ja tuloksista löytyy täältä

Kaislaveneellä yli Suomenlahden

Kaislaveneellä yli Suomenlahden

Vuonna 2021 Ruffe onnistui rakentamaan Suomen ensimmäisen kaislapurjealuksen ja ylittämään sillä onnistuneesti Suomenlahden Tallinnasta Helsinkiin. Kaislavene osoittautui merikelpoiseksi, vaikka se joutui 30 tuntia kestäneellä matkalla myös ukkosrintaman kouriin. Matkan keskinopeudeksi muodostui noin 1,5 solmua. Hankkeen tarkoitus oli selvittää voiko suomalaisesta järviruokosta rakentaa merikelpoisen purjealuksen. Aluksen esikuvana on toiminut RA-kaislavene, jolla Heyerdahl ylitti Atlantin valtameren vuonna 1970.

Videosarja kaislaveneen rakentamisesta ja Suomenlahden ylityksestä löytyy täältä

Menneet seikkailut

Molentum Oy