Laiturilla yli Suomenlahden

Magdalena Fjord

LAITURILLA YLI on seikkailija Kari ”Ruffe” Nurmen uusin hanke, jossa tarkoituksena on purjehtia laiturilla Suomenlahden yli Tallinnasta Helsinkiin. Vastaavaa ei tiettävästi ole koskaan tehty - tuskin edes ajateltu.

Aluksen pohjana käytetään kelluvaa Marinetek-laituria, jonka päälle on rakennettu norjalaisen tutkimusmatkailijan Thor Heyerdahlin Kon-Tiki-alusta muistuttava yläosa. Yläosa koostuu kahdesta puumastosta, kaislamajasta, neliönmuotoisesta raakapurjeesta sekä pitkästä airoperäsimestä. Kaikki on käsin tehty mm. aluksen mastot on tehty itse kaadettu, kuorittu ja kuivatettu.

Ylityksen on määrä alkaa huhtikuun 27. päivänä. Se oli myös Kon-Tikin lähtöpäivä vuonna 1947 Perusta Tyynen valtameren yli Polynesiaan. Noin 90 kilometrin ylityksen arvioidaan kestävän noin 1-2 vuorokautta.

Hankkeen idean syntyi noin kuusi vuotta sitten, jolloin suunnittelin ensimmäisen kerran purjehtivani lasten optimistijollalla Suomenlahden yli. Idea ei tuolloin edennyt ajatusta pidemmälle, kunnes viime keväällä palaset loksahtivat paikoilleen ja olin valmiina optimistijollan kanssa yrittämään ylitystä. Lähes kuukauden ajan suotuisia säitä odotettiin, mutta kevään kovat tuulet estivät lähdön ja purjehdus jouduttiin peruttamaan. Tehty työ ei kuitenkaan mennyt hukkaan, sillä siitä jalostui tämä Laiturilla yli –hanke.

"Laiturilla yli -purjehdus on on hyvin haastava ja jännittävä, sillä aluksen toimivuutta ylityksellä on lähes mahdotonta arvioida. Ainekset seikkailulle ovat siis olemassa."

Suurimmat haasteet ylityksellä tulevat olemaan epävarmuus aluksen purjehduskyvystä ja ohjattavuudesta sekä vilkas laivaliikenne. Laiturialusta voi purjehtia ainoastaan myötätuuleen, jolloin väistäminen on vaikeaa.

Suomenlahti on yksi maailman vilkkaimpia merialueita ja päivittäin jopa 20 tankkilaivaa kuljettaa valtavia öljymääriä lähimeremme poikki Venäjältä maailmalle. Tähän päälle vielä muut alukset. Kesäaikana kapealla ja matalalla Suomenlahdella voikin pahimmillaan huristella jopa 500 laivaa. Toivottavasti vakavilta tankkereiden yhteentörmäyksiltä ja karilleajoilta vältyttäisiin. Siitä seuraava öljyvahinko pilaisi meremme, saariston ja lähialueet vuosikymmenksi eteenpäin.

Puhdas Itämeri –hankkeisiin kuuluvan tankkeriturva –hankeen tiimoilta on kehitetty ENSI-navigointipalvelu, jonka tarkoitus pienentää öljyonnettomuuden riskiä Suomenlahdella. Toivottavasti kyseinen palvelu olisi pian käytössä ja mukana kaikissa Suomenlahdella liikkuvissa tankkialuksissa.

Toivon, että Laiturilla yli -purjehdus lisää osaltaan tietoisuutta Suomenlahden kasvavasta laiva- ja öljyliikenteestä ja sen todellisista ympäristöriskeistä Itämerelle ja meille kaikille.

Hanke lanseerataan Vene 2015 -messujen yhteydessä ja alus on esillä Helsingin Messukeskuksessa Marinetekin osastolla 6.-15.2015.

Ruffe on kokenut seikkailupurjehtija ja kolunut pienellä purjeveneellään 25 vuoden ajan maailman meriä. Hän on tiettävästi edelleen Suomen nuorin valtameripurjehtija ja purjehti ensimmäisenä lasikuituveneellä pohjoiselle napajäätikölle ja Huippuvuorten ympäri vuonna 2013. Ruffen seikkailuista maailman merillä on kirjoitettu kirja Seikkailun suolainen maku (2009).

Lisätietoja:
Kari "Ruffe" Nurmi
Tel. 040-505 4412
[email protected]
www.ruffe.fi
FaceBook-sivusto

Molentum Oy